Klasyki, które oblały test Bechdel
1/16
Stworzony przez Alison Bechdel w 1985 test Bechdel stosuje się jako wskaźnik aktywnej obecności kobiet w treściach kultury. Aby go zdać, dzieło musi spełniać 3 warunki: musi mieć co najmniej 2 nazwane kobiety, te kobiety muszą przeprowadzić ze sobą rozmowę i ta nie może być o facecie. Oczywiście, nie każdy koncept filmu umożliwia ich spełnienie, ale nie wydaje się to być trudne choćby w epickich fabułach, racja? Zdziwi was ile filmów go oblewa, łącznie z... (Warner Bros. Pictures)
Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II
2/16
Mimo tego, że dysponował całą gamę interesujących, złożonych bohaterek w ostatnim filmie o Harrym Potterze nie uświuadczymy żadnej konwersacji między nimi. (Warner Bros. Pictures)
Trylogia "Władca pierścieni"
3/16
Żeby w tak epickiej, prawie 10-godzinnej, historii nie znalazły się rozmawiające ze sobą kobiety? Doprawdy zdumiewające. Przynajmniej w trylogii pojawiają się silne bohaterki, których czyny mają wpływ na fabułę. (New Line Cinema)
Oryginalna trylogia "Gwiezdnych wojen"
4/16
To samo tutaj. W oryginalnej trylogii pojawiają się 3 nazwane kobiety: księżniczka Leia, ciotka Beru i Mon Mothma. Niestety, nie rozmawiają ze sobą za dużo. (Disney)
Toy Story 1 i 2
5/16
Na szczęście w Toy Story 3 Pixar umieścił rozmowę między bohaterkami, która dotyczyła czegoś innego niż faceci, tj. zabawkowi faceci. (Disney)
Avengers
6/16
Choć w filmie pojawiają się nazwane twarde bohaterki - Pepper Potts i Natasha Romanoff,tj. Czarna Wdowa - nie ma między nimi żadnej interakcji. Jest też agentka Maria Hill, jednak ona wydaje tylko rozkazy, więc trudno mówić tutaj o dialogach. (Disney)
Slumdog. Milioner z ulicy
7/16
W całym laureacie Oscara za najlepszy film z 2008 pojawiają się tylko 2 kobiety - matka Jamala (która nie gości na ekranie zbyt długo...) i jego miłość. Kobiety jednak w ogóle ze sobą nie rozmawiają ani się nie spotykają. (Warner Bros. Pictures)
Social Network
8/16
Żadne z kobiet w filmie ze sobą nie rozmawiają. Co więcej, są wyjątkowo płaskimi postaciami, które faceci albo ingnorują albo idą z nimi do łóżka, gdy film dramaturgicznie tego potrzebuje. Aaron Sorkin, scenarzysta filmu, w jednym z wywiadów ze Stephenem Colbertem określił je nawet mianem "nagród". (Columbia Pictures)
Avatar
9/16
Podobnie jak w "Harrym Potterze" znajdzie się tutaj kilka scen, w których kobiety coś do siebie krzyczą, trudno to jednak nazwać dialogiem. Jedyna długa dyskusja pomiędzy Neytiri i jej matką dotyczy, a jakże, Jake'a. (20th Century Fox)
La La Land
10/16
Zwróciliście uwagę, że filmowe kumpele Emmy Stone nie mają imion? (Lionsgate)
Biegnij Lola biegnij
11/16
Lola nie wchodzi w interakcję z innymi kobietami. Oczywiście, warto zwrócić uwagę, że ta fabuła dzieje się na bardzo wąskiej przestrzeni, więc nie łatwo jej było test Bechdel zdać. Przynajmniej nie sposób nazwać Loli płaską bohaterką. (Prokino Filmverleih)
(500) Days of Summer
12/16
Film z Josephem Gordonem Levittem i Zooey Deschanel nie jest typową komedią romantyczną, jednak cała historia opowiedziana jest tutaj z perspektywy mężczyzny, więc nie mamy do czynienia z idealnym kandydatem do testu Bechdel. (Fox Searchlight Pictures)
Dziewczyna z tatuażem
13/16
Lizbeth Salander nie wchodzi w interakcję z innymi kobietami. (Columbia Pictures)
Moonlight
14/16
Kolejny laureat Oscara za najlepszy film, który mimo odświeżającego i postępowego portretu osób homoseksualnych nie zawiera żadnej rozmowy pomiędzy kobietami. (A24)
Whiplash
15/16
Mimo że większość film dzieje się w szkole muzycznej, próżno w nim szukać kobiet z imionami albo rozmów między nimi. (Sony Pictures Classics)
Grand Budapest Hotel
16/16
W filmie pojawiają się trzy nazwane bohaterki: Agatha, Clothilde'a i Madame D. Niestety, nie uświadczymy w nim żadnej konwersacji pomiędzy nimi. (Fox Searchlight Pictures)
1/16
Stworzony przez Alison Bechdel w 1985 test Bechdel stosuje się jako wskaźnik aktywnej obecności kobiet w treściach kultury. Aby go zdać, dzieło musi spełniać 3 warunki: musi mieć co najmniej 2 nazwane kobiety, te kobiety muszą przeprowadzić ze sobą rozmowę i ta nie może być o facecie. Oczywiście, nie każdy koncept filmu umożliwia ich spełnienie, ale nie wydaje się to być trudne choćby w epickich fabułach, racja? Zdziwi was ile filmów go oblewa, łącznie z... (Warner Bros. Pictures)
Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II
2/16
Mimo tego, że dysponował całą gamę interesujących, złożonych bohaterek w ostatnim filmie o Harrym Potterze nie uświuadczymy żadnej konwersacji między nimi. (Warner Bros. Pictures)
Trylogia "Władca pierścieni"
3/16
Żeby w tak epickiej, prawie 10-godzinnej, historii nie znalazły się rozmawiające ze sobą kobiety? Doprawdy zdumiewające. Przynajmniej w trylogii pojawiają się silne bohaterki, których czyny mają wpływ na fabułę. (New Line Cinema)
Oryginalna trylogia "Gwiezdnych wojen"
4/16
To samo tutaj. W oryginalnej trylogii pojawiają się 3 nazwane kobiety: księżniczka Leia, ciotka Beru i Mon Mothma. Niestety, nie rozmawiają ze sobą za dużo. (Disney)
Toy Story 1 i 2
5/16
Na szczęście w Toy Story 3 Pixar umieścił rozmowę między bohaterkami, która dotyczyła czegoś innego niż faceci, tj. zabawkowi faceci. (Disney)
Avengers
6/16
Choć w filmie pojawiają się nazwane twarde bohaterki - Pepper Potts i Natasha Romanoff,tj. Czarna Wdowa - nie ma między nimi żadnej interakcji. Jest też agentka Maria Hill, jednak ona wydaje tylko rozkazy, więc trudno mówić tutaj o dialogach. (Disney)
Slumdog. Milioner z ulicy
7/16
W całym laureacie Oscara za najlepszy film z 2008 pojawiają się tylko 2 kobiety - matka Jamala (która nie gości na ekranie zbyt długo...) i jego miłość. Kobiety jednak w ogóle ze sobą nie rozmawiają ani się nie spotykają. (Warner Bros. Pictures)
Social Network
8/16
Żadne z kobiet w filmie ze sobą nie rozmawiają. Co więcej, są wyjątkowo płaskimi postaciami, które faceci albo ingnorują albo idą z nimi do łóżka, gdy film dramaturgicznie tego potrzebuje. Aaron Sorkin, scenarzysta filmu, w jednym z wywiadów ze Stephenem Colbertem określił je nawet mianem "nagród". (Columbia Pictures)
Avatar
9/16
Podobnie jak w "Harrym Potterze" znajdzie się tutaj kilka scen, w których kobiety coś do siebie krzyczą, trudno to jednak nazwać dialogiem. Jedyna długa dyskusja pomiędzy Neytiri i jej matką dotyczy, a jakże, Jake'a. (20th Century Fox)
La La Land
10/16
Zwróciliście uwagę, że filmowe kumpele Emmy Stone nie mają imion? (Lionsgate)
Biegnij Lola biegnij
11/16
Lola nie wchodzi w interakcję z innymi kobietami. Oczywiście, warto zwrócić uwagę, że ta fabuła dzieje się na bardzo wąskiej przestrzeni, więc nie łatwo jej było test Bechdel zdać. Przynajmniej nie sposób nazwać Loli płaską bohaterką. (Prokino Filmverleih)
(500) Days of Summer
12/16
Film z Josephem Gordonem Levittem i Zooey Deschanel nie jest typową komedią romantyczną, jednak cała historia opowiedziana jest tutaj z perspektywy mężczyzny, więc nie mamy do czynienia z idealnym kandydatem do testu Bechdel. (Fox Searchlight Pictures)
Dziewczyna z tatuażem
13/16
Lizbeth Salander nie wchodzi w interakcję z innymi kobietami. (Columbia Pictures)
Moonlight
14/16
Kolejny laureat Oscara za najlepszy film, który mimo odświeżającego i postępowego portretu osób homoseksualnych nie zawiera żadnej rozmowy pomiędzy kobietami. (A24)
Whiplash
15/16
Mimo że większość film dzieje się w szkole muzycznej, próżno w nim szukać kobiet z imionami albo rozmów między nimi. (Sony Pictures Classics)
Grand Budapest Hotel
16/16
W filmie pojawiają się trzy nazwane bohaterki: Agatha, Clothilde'a i Madame D. Niestety, nie uświadczymy w nim żadnej konwersacji pomiędzy nimi. (Fox Searchlight Pictures)