Słynne role, które zagrano za bezcen
(Walt Disney Studios)
1/11
Widzom wydaje się, że każda rola w kasowych filmach przyniosła obsadzie krociowe zyski. Nic bardziej mylnego. Czasami trudno przewidzieć sukces niskobudżetowych produkcji i wycenić wkład nieznanych nikomu amatorów. Ci państwo muszą naprawdę żałować, że nie podpisali lepszych kontraktów. No cóż, część z nich przynajmniej zawdzięcza tym rolom całą swoją karierę...
Harrison Ford, Gwiezdne wojny (Walt Disney Studios)
2/11
Jeśli jesteście cieślą, który próbuje zostać aktorem, 10 tysięcy dolarów musi brzmieć jak wspaniały zarobek. No chyba że otrzymaliście je za jeden z najbardziej kasowych filmów w historii kina. P. S. Mark Hamill za swoją rolę dostał 650 tysięcy dolarów.
Jamie Lee Curtis, Halloween (Compass International Pictures)
3/11
Ile Jamie dostała za udział w horrorze, w którym czarnym charakterem był facet w taniej masce kapitana Kirka? Osiem tysięcy dolarów. Ile zarobił sam film? 70 milionów. Przynajmniej zafundował aktorce spektakularną karierę.
Mel Gibson, Mad Max (Roadshow Entertainment)
4/11
Mel Gibson dostał rolę Maxa tylko dlatego, że dzień przed przesłuchaniem wdał się w bójkę i nieźle się poturbował. Reżyserowi spodobała się jego pokancerowana facjata i zaoferował aktorowi 15 tysięcy dolarów za udział w jego filmie. Niespodziewanie obraz zarobił 100... milionów dolarów. Ale Gibson nie ma na co narzekać - ten film uczynił go gwiazdą.
David Prowse, Gwiezdne wojny (Walt Disney Studios)
5/11
David Prowse liczył, że grając Dartha Vadera nieźle zarobi. Trochę się jednak przeliczył, ponieważ nie zobaczył ani grosza tantiemów. Dlaczego? Bo oficjalnie film "nie zarobił".
David Prowse, Gwiezdne wojny (Walt Disney Studios)
6/11
Księgowość w Hollywood jest gorsza od Sithów. Gdy powstaje wysokobudżetowa produkcja, szychy, które za nią stoją prawie zawsze oferują procent z zysków netto i sporządzają takie listy kosztów, które niemal uniemożliwiają potrącenie z nich czegokolwiek. A to dlatego, że po odliczeniu kosztów zysków praktycznie nie ma. Tylko największym aktorom udaje się wynegocjować procent z zysków brutto.
Katie i Micah, Paranormal Activity (Paramount Pictures)
7/11
Przy dużych produkcjach studia filmowe oferują aktorom procent wpływów. Przy okazji małych produkcji aktorzy otrzymują gaże i nie ma mowy o dodatkowych zyskach. Jedyne na co mogą liczyć to to, że film pomoże im zrobić karierę.
Katie i Micah, Paranormal Activity (Paramount Pictures)
8/11
Nie wkurzyłoby was, gdybyście zarobili 500 dolarów na roli w filmie, który zarobił w kinach 100 milionów? Właśnie to przydarzyło się Katie Featherston i Micah Sloatowi. Katie przynajmniej pojawiła się w sequelach.
Jack Nance, Głowa do wycierania (Libra Films)
9/11
Realizacja tego klasyka trwała 6 lat i przez cały ten czas Nance musiał nosić tę dziwną fryzurę. Za swoją pracę otrzymywał 25 dolarów tygodniowo, ale nie zawsze. Czasami otrzymywał zaledwie połowę tej kwoty.
Jack Nance, Głowa do wycierania (Libra Films)
10/11
Nance bardzo wierzył w Lyncha i był dumny z tego, że może z nim współpracować. Żona Nance'a nawet podarowała reżyserowi swoją pensję (była kelnerką), żeby dokończył swój film.
Obsada Blair Witch Project (Haxan Films)
11/11
W 1998 nikt nie spodziewał, że nakręcony kamerą z ręki film zarobi 250 milionów dolarów w box office. Nieświadoma nadciągającego sukcesu trójka aktorów, która w nim zagrała zgodziła się więc na gaże w wysokości 500 dolarów. Podobno mieli w umowie obiecaną część zysków, ale nie wiadomo, czy ją otrzymali.
(Walt Disney Studios)
1/11
Widzom wydaje się, że każda rola w kasowych filmach przyniosła obsadzie krociowe zyski. Nic bardziej mylnego. Czasami trudno przewidzieć sukces niskobudżetowych produkcji i wycenić wkład nieznanych nikomu amatorów. Ci państwo muszą naprawdę żałować, że nie podpisali lepszych kontraktów. No cóż, część z nich przynajmniej zawdzięcza tym rolom całą swoją karierę...
Harrison Ford, Gwiezdne wojny (Walt Disney Studios)
2/11
Jeśli jesteście cieślą, który próbuje zostać aktorem, 10 tysięcy dolarów musi brzmieć jak wspaniały zarobek. No chyba że otrzymaliście je za jeden z najbardziej kasowych filmów w historii kina. P. S. Mark Hamill za swoją rolę dostał 650 tysięcy dolarów.
Jamie Lee Curtis, Halloween (Compass International Pictures)
3/11
Ile Jamie dostała za udział w horrorze, w którym czarnym charakterem był facet w taniej masce kapitana Kirka? Osiem tysięcy dolarów. Ile zarobił sam film? 70 milionów. Przynajmniej zafundował aktorce spektakularną karierę.
Mel Gibson, Mad Max (Roadshow Entertainment)
4/11
Mel Gibson dostał rolę Maxa tylko dlatego, że dzień przed przesłuchaniem wdał się w bójkę i nieźle się poturbował. Reżyserowi spodobała się jego pokancerowana facjata i zaoferował aktorowi 15 tysięcy dolarów za udział w jego filmie. Niespodziewanie obraz zarobił 100... milionów dolarów. Ale Gibson nie ma na co narzekać - ten film uczynił go gwiazdą.
David Prowse, Gwiezdne wojny (Walt Disney Studios)
5/11
David Prowse liczył, że grając Dartha Vadera nieźle zarobi. Trochę się jednak przeliczył, ponieważ nie zobaczył ani grosza tantiemów. Dlaczego? Bo oficjalnie film "nie zarobił".
David Prowse, Gwiezdne wojny (Walt Disney Studios)
6/11
Księgowość w Hollywood jest gorsza od Sithów. Gdy powstaje wysokobudżetowa produkcja, szychy, które za nią stoją prawie zawsze oferują procent z zysków netto i sporządzają takie listy kosztów, które niemal uniemożliwiają potrącenie z nich czegokolwiek. A to dlatego, że po odliczeniu kosztów zysków praktycznie nie ma. Tylko największym aktorom udaje się wynegocjować procent z zysków brutto.
Katie i Micah, Paranormal Activity (Paramount Pictures)
7/11
Przy dużych produkcjach studia filmowe oferują aktorom procent wpływów. Przy okazji małych produkcji aktorzy otrzymują gaże i nie ma mowy o dodatkowych zyskach. Jedyne na co mogą liczyć to to, że film pomoże im zrobić karierę.
Katie i Micah, Paranormal Activity (Paramount Pictures)
8/11
Nie wkurzyłoby was, gdybyście zarobili 500 dolarów na roli w filmie, który zarobił w kinach 100 milionów? Właśnie to przydarzyło się Katie Featherston i Micah Sloatowi. Katie przynajmniej pojawiła się w sequelach.
Jack Nance, Głowa do wycierania (Libra Films)
9/11
Realizacja tego klasyka trwała 6 lat i przez cały ten czas Nance musiał nosić tę dziwną fryzurę. Za swoją pracę otrzymywał 25 dolarów tygodniowo, ale nie zawsze. Czasami otrzymywał zaledwie połowę tej kwoty.
Jack Nance, Głowa do wycierania (Libra Films)
10/11
Nance bardzo wierzył w Lyncha i był dumny z tego, że może z nim współpracować. Żona Nance'a nawet podarowała reżyserowi swoją pensję (była kelnerką), żeby dokończył swój film.
Obsada Blair Witch Project (Haxan Films)
11/11
W 1998 nikt nie spodziewał, że nakręcony kamerą z ręki film zarobi 250 milionów dolarów w box office. Nieświadoma nadciągającego sukcesu trójka aktorów, która w nim zagrała zgodziła się więc na gaże w wysokości 500 dolarów. Podobno mieli w umowie obiecaną część zysków, ale nie wiadomo, czy ją otrzymali.